Alla inlägg den 6 januari 2009

Av Veronica - 6 januari 2009 13:03

...när en hockeyfinal, i alla fall till viss del, ska avgöras på enbart ena lagets vilkor!

Canada vann nattens J-VM-final mot ett ändå stundtals tappert kämpande Sverige med 5-1. Tycker dock inte att matchen var riktigt så ojämn som siffrorna visar. Att hemmanationen sedan inte följer samma regelbok som övriga lag gör ju inte saken bättre direkt... Tre (!) gånger blev den svenska målvakten mer eller mindre brutalt pååkt av kanadensare, UTAN att domaren gjorde ens en antydning att reagera! Publiken jublar såklart! Så in i h-e lågt gjort, med tanke på att just Canada inför turneringen lär ha predikat extra tydligt att måvakten ej får tacklas! Gäller för övrigt runt om i hockeyvärlden - om denna regel är oskriven eller ej, vet jag inte, men har under alla år jag själv varit hockeyintresserad ständigt hört samma sak. Man RÖR inte målvakten! Fast denna regel gällde tydligen inte de själva, i alla fall inte under nattens final!

Missförstå mig inte nu, sett över hela matchen är Canada värdiga mästare, inget snack om det. Sverige kämpade visserligen rätt tappert, men kändes hela tiden som att de hade en växel till att lägga in - att de kanske inte gjort sitt bästa fullt ut! Men när nu domaren så tydligt låter sig påverkas av hemmapublikens tryck + att Team Canada, när det passar dem, skapar sina egna regler, tja, vad göra då...?

Hur som helst tycker jag ändå att svenskarna, när den värsta besvikelsen lagt sig, ändå ska vara stolta över sin VM-turnering! De har verkligen kämpat duktigt och visat att Sverige går mot en ljus framtid inom hockeyn!


Av Veronica - 6 januari 2009 00:33

Mötte grannen som har lägenheten över min i trapphuset förut. Hon är rätt nyinflyttad, så var första gången vi pratades vid. När hon såg mig sticka nyckeln i dörren, för att gå in till mig utbrister hon: "Aha, så det är du som bor under mig och sjunger så otroligt fint! Jag blir glad när jag hör dig sjunga!" PINSAMT var ordet... Visst, en av mina hobbies är just musik och jag sjunger gärna och så ofta det är möjligt + att jag ju vet att vårat hus är rätt lyhört, men ändå... Blev i alla fall tokgenerad, men också ganska smickrad, msåte jag erkänna! :-) Hon tyckte även jag borde sjunga i kör eller dylikt. Har faktiskt gjort det, men var många år sedan! Funderat på det själv ibland, men inte blivit av + att det nog kostar en del också... Och så ska man ju platsa också! Ja, ja... Blir faktiskt mest generad och lite förlägen när folk säger snälla saker till mig. Kanske småknasigt, men så fungerar jag! Fast okej, var ju bättre att hon tycker det lät riktigt bra, än det motsatta...

Mindre än en timme kvar till Småkronornas finaldrabbning mot Canada! Börjar faktiskt bli lite nervös, men hör ju bara till! Ska bli intressant att se hur matchen utvecklar sig och hur pass mycket Sverige har att sätta emot Lönnlöven. Lär bli ruskigt tufft, men helt omöjligt att rubba dem ska det väl knappast vara - bara nästan!

Mitt lag gjorde för övrigt en smått heroisk insats och slog Luleå borta med hela 6-2, trots underläge i skott och kraftigt överläge i utvisningar! En riktigt skön kämparseger, som ger en ett viss hopp om en ljusare framtid, helt klart... Återstår bara att se hur länge denna hoppets låga kommer brinna..

Med dessa smått poetiska ord avslutar jag nu detta inlägg, önskar er en fortsatt god natt, för nu är det snart soffläge och TV som gäller här! :-)

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Januari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Flingunges gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards