Alla inlägg under juli 2009

Av Veronica - 30 juli 2009 19:05

...och äntligen börjar värken avta något. Hittade inte heller min stora vetekudde, så fick nöja mig med den mindre. Bättre än inget, men ändå... Fast mår som sagt bättre nu!


Till Carro:

Tack så mycket! Hade riktigt kul i 08-land, även om det kanske blev lite fnurrigt mot slutet med kompisen. Blir ju lätt så när man umgås för mycket med samma personer, trots att vi inte umgicks precis hela tiden med varandra, som tur är! Men som sagt, var riktigt mysigt på Almåsa, så hoppas kunna åka dit nästa sommar också! :-) Och ang. radioprogrammet i går. Ja, jag tolkade det som att man näst intill måste gå en utbildning för att kunna "föra" sig bland HBT-folk! Lika sjukt som om mina vänner skulle behöva utbilda sig för att umgås med mig, p.g.a min synskada eller dylikt... Underligt samhälle vi lever i... /Kram!


Av Veronica - 29 juli 2009 10:20

...skriva av mig lite.


Lyssnat på P1 nu under morgonen, en eminent radiokanal med ett utbud av många bra och intressanta program. Ibland uppstår debatter och diskussioner om diverse ting.


Det jag reagerar lite på i dag var ett inslag om HBT-personer, d.v.s folk med en homo, bi och transsexuell läggning. Vill direkt göra klart att jag INTE har något som helst emot dessa människor. Alla har rätt till sin sexuella läggning, med undantag om du förgriper dig på barn, djur eller lik. Detta anser jag vara höjden av sinnessjukt beteende nämligen. Men att tycka om någon av samma kön eller att till exempel som man klä sig i kvinnokläder och dylikt är inget jag varken kan eller vill fördöma. Inte stör det mig nämnvärt.


Vad som däremot gjorde mig smått irriterad nu på morgonen var en diskussion om att indirekt särbehandla denna grupp. Alltså något snack om att personal i olika butiker och dylikt kanske behöver informeras hur man ska bemöta t.ex ett lesbiskt par som kommer in för att handla, så att de väl inte på något sätt ska känna sig kränkta. Var lite så jag tolkade det hela i alla fall. Då undrar jag bara så smått varför man överhuvudtaget ska behöva informeras om detta? Oavsett om du är transa, lesbisk eller hetero så ska man väl bemötas med samma respekt och på ett schysst sätt i samhället?


Jag, som t.ex är född med ett synhandikapp, vill absolut INTE bli särbehandlad - jag är inte annorlunda för det. Tror inte att HBT-personer heller önskar bli särbehandlade i samhället. Däremot tror jag nog att de vill bli accepterade för den de är. Dessutom förstår jag inte vikten av behovet att första dagen på en arbetsplats presentera sig för sina nya arbetskamrater som lesbisk, transa eller bisexuell. Sålänge du klarar av de uppgifter som tilldelas dig så ska väl inte din sexuella läggning spela någon roll.


Har flera kompisar som är homo eller bisexuella och har i alla fall inte hittills märkt att de beter sig annorlunda än en heterosexuell person. Tror inte heller att de önskar bli särbehandlade i samhället.


Hur som helst, nu har jag fått skriva av mig lite i alla fall! Hoppas nu inte jag trampat någon på tårna med mitt inlägg. Tycker bara att man ska behandla alla så lika som det bara är möjligt, även om det långt ifrån är så tyvärr!


Dags för frukost! :-)


Av Veronica - 28 juli 2009 23:01

Nåja, jag VET att det inte är höst riktigt än, men känns ändå så. Och jag känner mig trött, låg och allt, precis som det ibland känns på senhösten, ni vet, då när alla blad fallit av träden och det mest känns som att hela världen är gråmulen, kylig och eländig...


Har dessutom två små donnor som just nu fajtas för full här bredvid. Kim är pissed off, för att Dina är överaktiv och vill busa, medans förstnämnda dam inte alls har någon lust med detta... Så det kan bli... :-) Skönt att man har dessa underbara små gosisar som kan pigga upp en, när man känner sig lite nere. Mens på G också, så givetvis finns det orsak att känna sig lite ur form - finns i stort sett alltid en orsak till att man mår som man mår, oavsett om man är glad eller ledsen, arg eller bara allmänt seg och orkeslös.


Vill aktivera mig på något vis till hösten, så funderar på att eventuellt börja lira innebandy igen. Eller har i alla fall tänkt vara med och träna en gång eller två, för att se hur det känns. Är ju ett sådant elittänkade där också och nog för att man är född med vinnarskalle, men jag vet mina begränsningar och vill framförallt spela för att det är kul! Kände ingen spelglädje för några år sedan, det var därför jag tog en brejk, men får som sagt se om det bilr en liten comeback nu i höst...


Nej, får ta och mysa lite med dunisarna en stund nu, känner jag. Vad vore livet utan katter? I alla fall inte lika underbart som med dem! Eller vad säger ni?


Av Veronica - 27 juli 2009 13:06

Inte gjort många knop hittills i dag, men var ju å andra sidan lite av planerna - att helt enkelt bara softa och ta det lugnt. Ta det hela som det kommer. Man måste ju knappast tokplanera varje dag, även om det såklart också kan vara bra emellanåt.


Mulet och rätt dystert ute. Börjar, som så många andra, ledsna på denna brist på sol och sommar nu. Jag som älskar ljusa sommarnätter - just nu känns det mer som hösten gjort en tidigt entré! Nåja, bara att tända de mysiga turkosa lampor jag införskaffade från IKEA förra veckan och fördriva tiden med något trevligt göromål, så blir allt bra. Längtar dock inte till gråkalla och dystra hösten, men är ju ändå något vi alla måste genomlida - bara att helt enkelt försöka göra det bästa av det, som med allt annat.


Nåja, nog predikat för denna gång! Hoppas solen lyser på i alla fall någon av alla er bloggare runtom i landet! Själv ska jag nog ägna ilte tid åt två små fyrbenta solar... :-)


Av Veronica - 26 juli 2009 21:34

Tja, så kan man sammanfatta min söndag. Sommarförkylningen går visserligen sakta men säkert över, men istället för att vara inne och kurera mig så gick jag till radioaffären för att lämna in min videokamera, som tyvärr åkte i golvet härom kvällen, och nu inte gick att använda, p.g.a att man inte kunde rubba luckan till kassetten. Och kan man inte byta kassett, så är det ju rätt meningslöst, även om kameran fungerade bra för övrigt då.


Blev en ny istället, som var prissänkt å det grövsta - en av de få DV-kameror som finns att få tag på. Tur för mig, eftersom jag inte hunnit lägga över allt jag spelat in från mini-DV-banden till DVD. Men ska ta tag i detta på allvar nu. Ska vid ett senare tillfälle investera i en lite mer modern kamera med HD och dylikt, men denna jag köpte i dag fungerar riktigt bra tills vidare. Dock ingen fjärrkontroll, men dock svenska menyer. Något jag uppskattar mycket!


Även haft besök av brorsdottern hela dagen, men vet inte om jag var direkt supersocial - kände att jag under eftermiddagen fick en liten febertopp. Runt 38,5. Men den har sjunkit lite nu igen - skönt det. Blir dock, om jag får bestämma, en lugn och slö dag i morgon.


Var även ett rejält åsk och regnväder här förut i eftermiddags, men tack och lov bröt det ut efter att vi kommit hem från affären - alltid något att vara tacksam över!


Nej, dags att krypa upp i TV-soffan en stund till, innan det är läggdags - inte alltför ansträngande i alla fall!


Av Veronica - 24 juli 2009 20:52

...att kopiera de dagboksanteckningar jag fört under veckan på Almåsa. Provar att lägga in dem under respektive datum. Fungerar inte detta så lägger jag in dem som vanligt i ordningsföljd. Så håll tillgodo, om ni känner för det! :-)


Vet inte hur det blir om man lägger in inlägg under tidigare datum, men började i alla fall klottra ner så smått den 12.e juli!


Kan ju även, för att förenkla det hela, skapa en kategori med namnet "Semester på Almåsa sommaren 2009" eller dylikt, så ni lättare hittar de nya inläggen.

Av Veronica - 24 juli 2009 16:41

...så blir ett kort inlägg här, innan jag tar en paus.


Har renskrivit dagboksanteckningarna från min vistelse i 08-land + även lite om Kalmarresan härom dagen. Lite småredigeringar här och där bara, så ska jag kopiera det till bloggen, så ni som ev. väntar, hav tålamod. Den som väntar, o.s.v Men blir nog ingen mer sejour vid datorn för min del i dag, som det känns nu i alla fall.


Ha en fortsatt trevlig fredagkväll, alla bloggare och övrigt folk såklart!


Av Veronica - 23 juli 2009 21:40

...d.v.s. Dina, har nu äntligen fått en "riktig" namnsdag! Eller okej, inte själva namnet Dina då, men läste precis på den eminenta söksidan Wikipedia att namnet Dina kan vara en form av Bernadina, vilket är en feminin form av det manliga namnet Bernhard. Och sistnämnde har namnsdag den 20 augusti, enligt almanackan. Med andra ord är det ju inte helt fel att även min lilla busunge, som just nu har fått ett litet frispel, får dela denna namnsdag.


Ja, ja, VET fortfarande att få bryr sig om detta, allra minst lilla Dina själv, men lite kul är det ju ändå... :-)


Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4
5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24
25
26
27 28 29 30
31
<<< Juli 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Flingunges gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards