Alla inlägg den 17 mars 2009

Av Veronica - 17 mars 2009 18:30

...måste jag ju även kommentera den schlagerfinal jag inte såg i lördags:


Kan väl bara konstatera att RÄTT LÅT VANN! Visst, hade Måns eller Sarah som favoriter innan, men tycker Malenas låt bara blir bättre för varje gång jag hör den. Kan dock inte för allt i världen förstå hur man kunde rösta fram Caroline af Ugglas gnälliga "Snälla, snälla" till andraplats? Var det måhända "De tondövas förbund" som brände månadslönen på att tokringa eller tok-SMS:a? Ja, ja, jag VET att smaken är som baken - delad, men enligt min åsikt så borde hon harvat runt i botten istället. Att hon ens nådde final är bara det en gåta... Men som sagt, detta är historia nu - kul att vi äntligen skickar en låt som INTE låter som alla andra! :-)

Av Veronica - 17 mars 2009 18:23

Fick förut i dag reda på att ett av mina syskon fick en kraftig allergisk chock  i går, förmodligen efter att ha ätit något hon inte tål. Min svåger fick ge första hjälpen och hade precis fått liv i henne när ambulansen kom... Läkaren hade tydligen sagt något i stil med att hon hade änglavakt och att det i stort sett var i grevens tid hon kom in till sjukhuset... Hon fick stanna kvar där över natten, men är nu hemma igen!


Har tagit en stund att få det hela att sjunka in. Först blev man bara så lättad att allt gick bra! Men sedan kommer såklart tankarna som börjar med: Tänk om... Tänk om hon varit ensam hemma? Tänk om inte ambulansen hunnit fram i tid? Men som sagt, hon verkar må bra igen nu och har fått mediciner. Fast självklart är det samtidigt riktigt otäckt... Är givetvis så otroligt glad och lättad över att hon klarade sig! Så obehagligt när mams ringer och nästan gråter i telefon också... Men som sagt, det GICK ju bra till slut!


Av Veronica - 17 mars 2009 18:10

Som sagt, blev ju ingen sömn alls, vilket kändes när vi vacklade iväg till frukostrummet strax före halv åtta. Samma frukost som dagen före, men var en något tröttare Veronica som satt där och halvsovandes petade i sig... Runt kvart över åtta masade vi oss till rummet för att packa iordning alla prylar och sedan slockande jag på min säng och sov i cirka 20 minuter... Långt ifrån tillräckligt, men hann tyvärr inte mer...


Seminarium efter klockan nio, jag + fem till... Kan i ärlighetens namn inte påstå att jag direkt satt som ett tänt ljus och lyssnade på precis allt som sades, men tror inte någon märkte något - ibland måste man ju medge att det kan vara en fördel att sitta och halvslumra i ett rum med idel gravt synskadade personer... :-)


Förmiddagsfika och återigen bara en slät kopp kaffe för min del. Sedan gick vi runt till olika ställen och kollade på nya hjälpmedel. Var mest intresserad av Daisy-spelarna då. En slags mp3-spelare, men varken har kunskap eller orkar förklara närmre just nu i alla fall! Fanns även förstoringsprogram till mobilen, men kostar lite för mycket att skaffa, så får se...


Till lunch denna sista kursdag fick vi någon slags viltbiff och potatismos. Mumsigt! Efter lunch samlades vi först allihop och hade någon slags utvärdering av helgen. Sedan samlades vi åter regionvis och fortsatte utvärdera + bestämde att vi skulle försöka träffas lite oftare och hitta på oliak saker, bl.a göra resor, gå på hockey och fotboll och diverse annat som kan intressera... Hoppas bara det blir av också, men det tror jag nog!


Sedan var det åter dags för fika och denna gång tog jag även fikabröd - någon slags kombination av kladd/dajmkaka. Inte världens nyttigaste, men ack så god... :-)

Vid 16.00 körde bussen tillbaka till Stockholm och 16.45 styrde min buss kosan hemåt... Kan väl sammanfatta denna helg som otroligt lyckad och några nya bekantskaper har man ju knutit + att man även träffade på några man kände sedan tidigare. Lika kul, både ock! Var hemma runt 21-tiden och bortsett från de 20 ynka minuter jag sov på söndagsmorgonen så hade jag varit vaken i cirka 39 timmar i sträck. Med andra ord somnade jag ganska så fort när jag väl lade huvudet på min egen kudde runt halv elvatiden söndag kväll...


Så, det var min helg i Stockholm! :-)

Av Veronica - 17 mars 2009 17:53

Frukost mellan klockan 7.30-8.30 Kanske inte riktigt vad man är van vid då, men man kan ju anpassa sig, så... :-) Kanongott var det i alla fall. Två färska, lagom varma rosenbröd utan smör (käkade dem som de var), några skivor skinka och rökt kalkon, gurka, tomat, röd paprika och ett (eller kanske blev två) glas nypressad apelsinjuice! Och nej, tänkte INTE så mycket på formerna där, är mer så att jag kanske inte direkt har någon himlastormande aptit så tidigt, så det räckte gott och väl för min del. :-)

Sedan tillbaka till rummet för att borsta tanden och så var det dags för första seminariet. Var en blind kille som berättade och sjöng om sitt liv som just blind, berättade om smått dråpliga situationer man kan råka ut för och dylikt. Trots att han höll på fel lag (han var Gnagare) så var det hela jätteintressant. Kanske allra bäst var att det mer blev en diskussion än ett föredrag. Gruppen var inte så stor heller, vi var väl bara 10-12 pers där!


Sedan var det fika - kaffe och någon halvsliskig kaka. Blev bara kaffe för min del - inte så överdrivet förtjust i kakor, så det är inte så att jag sitter här och plockar pluspoäng eller vill påskina hur duktig jag varit... *he he*


Efter fikat gick vi runt till olika diskussionsforum och just diskuterade olika ämnen. Var högintressant, med tanke på min smått sjukliga passion för just diskussioner... eller nåt! :-) Nej, men allvarligt - det var kul att tycka till, när det dök upp intressanta ämnen.


Lunch vid 12-snåret. Någon slags fiskfilé som smalt i munnen. Helt okej, men kan väl ärligt säga att jag ätit godare. Men den VAR i alla fall ätbar och slank glatt ner! Efter lunchen gick jag och två nyfunna vänner ut och traskade runt lite. Otroligt fin natur där, men är nog ännu mer storslaget på sommaren. Kanske man tar sig en liten tripp dit så småningom och bara semestrar - kan ju alltid söka bidrag till det...


Hur som helst. Efter lunch var det väl en del olika info och smådebatter och så en av dagens höjdpunkter: Imitatören Göran Gabrielsson dök upp och på en halvtimme ungefär hann han imitera en rad kändisar, bl.a Göran Persson, Ernst-Hugo Järegård, Sten-Åke Cederhök, Carl Bildt och en hel rad till... Bara älskar imitationer, så man bara toknjöt ju!

Sedan var det en kort paus och så begav jag mig till simhallen igen för att lyssna på en sjukgymnast som pratade om och visade oss olika rörelser man kan göra hemma, som bl.a är kanonbra om man, som jag, har problem med ryggen. Trist bara att vi inte fick några papper med övningarna, så man kommit ihåg alla. Visst, var några med som inte ser alls, men finns ju punktskrift och även CD-skivor, man kan ta till... Men ordnar sig! Hon hoppade dock över avslappningsövningarna - kanske för att några av oss gäspade rätt mycket... Hade ju varit en lång dag, som långt ifrån var slut där... :-)


Middag klockan 19.00 - kycklingfilé, ris och sockerärtor, bl.a Och så ytterligare en sliskigt, sockrig efterrätt, som Veronica inte för sitt liv kunde få i sig - i alla fall inte hela.


Sedan var det dags för "Så ska det låta". De hade med andra ord apat efter en del av grenarna från det så kända TV-programmet. Ett program jag för övrigt aldrig brukar titta på, men vet ju ändå vad det går ut på. Vårat lag kom långt efter alla andra, enligt min mening för att vi inte fjäskade tillräckligt mycket för domarna, men okej...


Sedan ägnade sig ett gäng åt karaoke, men fast jag normalt älskar att sjunga så kände jag mig inte upplagd för denna lördagssysselsättning, så jag och en kompis drog istället iväg till simhallen igen, nu för att bada - i alla fall jag. Sedan blev man kvar där till framåt sjutiden på söndag morgon. Ömsom bad, ömsom skratt, vitsar och mer eller mindre djupa samtal om ditt och datt... Blev med andra ord 0 timmars sömn den natten!


Av Veronica - 17 mars 2009 17:37

Åkte med bussen mot 08-land klockan 10.50 Fast fick tjafsa en stund med chauffören först. Var nämligen så att det kom in två bussar som BÅDA skulle till Stockholm. Enda skillnaden var att den ena inte skulle köra in i Nyköping och alltså skulle komma fram lite tidigare. Chauffören tyckte jag skulle välja den, men jag tyckte det räckte med att vänta på Centralen i 1,5 timme, så jag stod på mig och till slut "fick" jag åka med den som kom fram senare... :-)


Kom fram klockan 15.00 och efter att ha irrat runt lite så hittade jag till slut samlingsplatsen och även två av de andra deltagarna. Ingen av dem jag träffat förr, men efter att vi hälsat och presenterat oss så babblade vi på som aldrig förr... Ibland är det faktiskt en fördel att ha talets gåva också! :-)

Efter en tids väntan och när man hälsat på några till som dök upp så kom vi då äntligen iväg till Almåsa. Chauffören på den bussen var rätt fin att se på (jo, jag må vara född synskadad, men ibland ser man sådant man vill se...) Men antar att han nog var lite för mycket lammkött för en annan, d.v.s några år över 20... Skit samma, var ju inte ute på någon raggningstur direkt, så det var lugnt...


Vi kom fram till Almåsa kursgård utanför Västerhaninge strax efter halv sex och efter att man installerat sig på rummen, d.v.s lämnat in packning och dylikt var det dags för middag. En riktigt färgglad sallad med en massa gott i + någon dressing, som kanske smakade mindre gott, men det slank ner ändå. Till huvudrätt fick vi oxfilé och potatisgratäng med ännu mer grönt till och så var det någon slags sötsliskig efterrätt, som jag avstod redan efter några skedar... Man kan ju inte tycka om allt!

När vi smält maten en stund var det dags att samlas regionsvis och få lite allmän info, presentera sig och så hade vi någon slags stillasittande tipspromenad. Framgick dock aldrig vem som vann, men var rätt kul ändå!

Sedan fortsatte vi kvällen i baren (eller de flesta av deltagarna i alla fall). Jag och några andra hittade ett biljardbord, som vi ockuperade till strax efter klockan ett. :-) Sedan fortsatte vi till simhallen de hade där och satt och häckade i sköna relaxstolar fram till tretiden. Då vacklade man trött, men gald hem till rummet, där jag pratade bort ytterligare en timme med den tjej jag skulle dela rum med. Hon och hennes gäng kom lite senare än oss andra, då de tvingats byta tåg, då någon sorgsen skäl bestämt sig för att inte vilja leva längre och hoppat framför deras. Obehagligt, helt klart! Hur som helst, klockan visade på strax efter klockan 4, när vi äntligen slocknade.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10
11
12
13
14
15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Flingunges gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards