Alla inlägg under augusti 2009

Av Veronica - 26 augusti 2009 22:57

Vaknade första gången vid 6-tiden av att regnet vräkte ner. Kändes ungefär som att vädret på något vis beskrev mina känslor inför dennna dag. Som sagt, jag GÖR verkligen ALLT för att få mina dagar att vara så positiva som det bara är möjligt, men ibland bara går det inte ändå...


Tidigt i morse, cirka klockan 2.20 var det precis 5 år sedan min älskade pappa släppte taget och lugnt och stilla somnade in, med några av oss barn + mams vid sjuksängen eller i närheten. Flera års kamp mot Alzheimer'n var över och farmor stod där, redo att ta emot sin minsting med öppna armar, kaffepannan i ena handen och Fia-spelet i den andra!


Trots att fem år gått så känner jag lika stor saknad och en viss tomhet, FAST jag ändå jobbat för att göra dagen som positiv som varit möjligt. Men klarade inte besöket på kyrkogården utan att gråta. Skönt att gå dit själv. Har annars absolut inga som helst problem med att visa mina känslor, oavsett var man är eller i vilken situation man befinner sig i. Men på något vis var det ändå skönt att få vara själv! Sitta vid familjegraven, där farmor, farfar + två av pappas syskon vilar och låta tårarna strömma. Hade tre blombuketter med mig - en från mig, en från mams och en från äldsta systern. Tog sedan två gula rosor ur en av buketterna och lade vid pappas namnskylt i asklunden. Ett eminent ställe, där man slipper sköta en grav, men ändå vet var pappas aska är begravd. Var ju även närvarande vid urnsättningen några veckor efter själva begravningsceremonin. Känns bra att ha ett ställe att gå till, tycker jag!


Minns dock mest pappa med ett leende på läpparna och blir lycklig ända in i själen varje gång någon säger att jag är lik honom, oavsett om det är positivt eller negativt. Fanns nänligen en envishet och tjurskallighet på pappas sida utan dess like... :-)


Så trots att det varit en rätt tung dag känslomässigt, så har jag ändå gjort mitt bästa för att på samma gång göra den så bra som jag kunnat!


Ställde dock in tandläkarbesöket på förmiddagen - hade huvudvärk och orkade helt enkelt inte. Ska dit den 29/9 istället!


Har även fått rejält med motion under dagen, genom att fnatta runt hit och dit. Först var jag och handlade. Sedan vidare till en systerdotter, där det blev fika och en trevlig stunds samvaro! Sedan i väg till yngsta storasystern för att lämna prylar hon beställt tillsammans med mig och några til. Så vidare till kyrkogården och så hem till äldsta systern, där jag bl.a bjöds på en smarrig middag och kladdkaka till efterrätt! Tog bussen hem, men tycker nog jag var värd det, efter all motion + att jag är för mörkrädd för att knalla hem när det börjar skymma.


Tror jag ska ta en riktigt slapp dag i morgon och bara unna mig en massa vila - behöver det, känns det som!

Av Veronica - 26 augusti 2009 22:35

Högt älskad, djupt saknad... :-(


Sov gott, lilla pappa - tack för allt!


Av Veronica - 25 augusti 2009 15:26

Varit superaktiv i dag - eller i alla fall jämfört med hur en "normal" dag kan se ut i mitt liv.


Gick upp tidigt, åt frukost och sedan åkte jag, mams och en väninna i väg. Först släppte vi av mams vid vårdcentralen, dit hon skulle på sin årliga hälsokontroll. Allt gick bra och hon verkar må fortsatt bra, vilket såklart är jätteskönt att veta! :-) Medans hon var där åkte jag och kompisen till äldsta syrran med en del prylar hon ska köpa av mig, bl.a min gamla digitalkamera, en liten TV, jag aldrig använder + en CD-kassettspelare som jag nästan aldrig använt heller. Sålt detta till syrran för en billig slant, jämfört med vad jag själv givit för dessa prylar, då jag köpte dem.


Nu är jag rätt nyligen hemkommen från ögonläkaren och gick bra där också. Ser 0,1 på vänster öga och höger är svårbedömt, så de brukar säga ljus och mörker på det. Oförändrat sedan jag var där sist. Trycket i ögonen låg på 15, vilket tydligen var riktigt bra! Ska helst inte överstiga 22 då! Så gick bra där med, men är lite trött i ögonen nu efter dropparna, så blir till att logga ut, luta sig tillbaka en stund och mumsa i sig en tallrik kallskuret med grönt till och lite bröd. Fått god och bra motion i dag också! :-)


Känslomässigt blir nog morgondagen något tyngre, även om jag tänker göra mitt bästa för att göra det hela så bra som det bara är möjligt såklart! Och nu är det inte tandisbesöket på förmiddagen med ev. rotfyllning jag syftar på, utan att det i natt klockan 2.20 är precis fem år sedan min älskade pappa somnade in efter flera års sjukdom. Men ska som sagt göra allt för att göra morgondagen så bra och positiv som det går! Saknar honom bara så oerhört mycket och förstår inte vart tiden tar vägen... :-(


Nej, dags att hugga in på käket nu, innan jag får "hjälp" med det! :-)


Till Mimosa:

Syrrans digitalkamera är lite småstrulig och eftersom jag ändå funderat länge på att köpa en ny + att den var extra billig, så sålde jag min gamla till henne! :-)


Av Veronica - 24 augusti 2009 21:51

Införskaffat mig en ny digitalkamera i dag, som jag som bäst håller på att lära mig. Fortfarande inte riktigt greppat vissa funktioner, men den verkar bra, smidig och så i alla fall... Saknar dock en del funktioner från min förra, men kanske jag inte hittat dem än bara... Får kolla vidare!


Har även flyttat om två möbler i dag och ska nu, med viss "assistans" från lilla fröken Dina, sortera om i ett antal lådor och ev. slänga lite jox. Får se. Säkert något man hittar också, som man letat länge efter. Ska ge mig  på en större rensning i lådor, skåp och garderober vid ett senare tillfälle, hade jag tänkt.


På schemat i morgon står besök hos en syster, för att dumpa av lite prylar som hon ska köpa av mig. Sedan på eftermiddagen ska jag på den ögonkontroll jag fick ställa in för några veckor sedan. I övrigt blir det nog en rätt lugn tisdag, skulle jag tro!


Av Veronica - 24 augusti 2009 11:31

Ändrade tvätttid till i dag - hade samlat på mig lite smutstvätt och kände att jag ville bli av med den! Så fräscht med nytvättat, helt enkelt! :-)


Kanonväder ute och jag ska ev. kvista i väg och göra diverse inköp snart - inte bestämt mig än om jag ska eller ens behöver, men får fundera lite till! Inga större grejer i alla fall! :-) Men som sagt, får se hur jag gör!


Hur som helst, måndagen ser just nu i alla fall ut att bli rätt lugn. Längtar efter att kunna börja träna igen, men får nöja mig med trappgång ett tag till i lagom lugn takt! :-)


Till Nettis:

Nu har jag skickat en vänförfrågan på FB till dig! Så det är bara till att acceptera när/om du vill! :-)


Av Veronica - 23 augusti 2009 12:27

...vid datorn iförd min nya turkosa morgonrock, bl.a :-) Ja, ja, intresseklubben antecknar, men är galet förtjust i just turkosa saker då. Denna färg är vid sidan av blått i alla nyanser min absoluta favoritfärg!


Hur som helst, varit inne och pysslar på FB med min farm, käkat frukost och bara latat mig i största allmänhet. Tro dock inte att jag på något sätt givit upp tankarna på att motionera och så - lååångt ifrån. Men fortfarande en aning känningar av förkylningen jag dragits med ett tag nu, men inte värre än att jag nog ska försöka att i alla fall cykla lite i morgon. Känns det inte bra så väntar jag lite till, men ordnar sig nog!


Lilla gosbollen ligger just nu och gonar sig i min säng, medans min stora gosboll säkerligen häckar i madrassen i garderoben. Ett av hennes absoluta favoritställen... För det mesta får hon vara ifred där, förutom när lilla Dina är på bushumör då, för då kan ingen/inget stoppa henne... :-)


Nåväl, ha nu en mysig och braig söndag på er alla - det ska jag ha! :-)


Av Veronica - 22 augusti 2009 18:20

Tja, så kanske man kan sammanfatta min lördag hittills.


Lyssnar på bok nr 2 av 12 i serien om Kulla-Gulla, har precis petat in ytterligare ett gäng bilder i min Bilddagbok och även pysslat lite med min virtuella farm. :-) Nästkommande projekt är nog att käka middag och sedan tror jag att jag ev. ska pyssla med lite filmsnuttar jag har fixat via digitalkameran. Håller på att göra mysiga små filmer via det eminenta programmet Windows MovieMaker. Eller nja, det fungerar bra för det mesta i alla fall. Men tror jag ska låta datorn vila lite en stund först! :-)


Ha en fortsatt mysig lördag med er alla!

Av Veronica - 21 augusti 2009 14:53

...till några goa och omtänksamma bloggvänner:


Jag tränar absolut INTE vid minsta lilla känning av en förkylning i kroppen. Har lärt mig av mina misstag, då jag en gång fick för mig att träna innebandy bara en vecka efter att jag rest mig ur sängen efter en kombinerad halsfluss och influensa. Till följd av envishet och dumhet så fick jag hjärtklappning och svårt att andas. Sedan dess är jag som sagt ytterst noga med att känna efter hur jag och min kropp mår! Tack för att ni bryr er om! Lovar att försöka åtgälda denna omtanke så gott jag kan! :-)


Hur som helst, varit en lugn fredag hittills. Pysslat med min virtuella farm. Ja, det ÄR lite som ett slags beroende, men å andra sidan kommer man upp tidigare på morgonen, vilket ju är kanonbra! Dessutom sitter jag inte vid datorn hela tiden heller, så det så! :-)


Mina små pälsklingar ligger och gonar sig på olika platser och bara softar och funderar på att göra detsamma en stund. Kanske bänka sig vid TV:n eller något och kolla en film. Mulet, men uppehåll ute och fortfarande lite känningar av förkylningen, så blir en fortsatt lugn kväll här! :-)


Ha en fortsatt mysig och trevlig fredag, alla bloggare och läsare!

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7
8
9
10
11
12 13 14 15 16
17 18
19
20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Flingunges gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards