Alla inlägg under juli 2009

Av Veronica - 23 juli 2009 20:30

...men bara för ett kort inlägg tills vidare. Åkt på en sommarförkylning, så orkar inte sitta här och häcka nån längre stund, känner jag. Dessutom har det varit rätt skönt att vara ifrån datorn ett tag nu, så även detta sitter väl i lite... Är inget måste att sitta här varje dag, kä'nns det som!


Ska renskriva de s.k dagboksanteckningar jag förde under min vistelse på Almåsa, så lägger jag in dem här på bloggen sedan under de datum som då gällde - har för mig att man kan göra så... Hur som helst, på återseende, så fort jag orkar! Tjingeling sålänge!


Av Veronica - 22 juli 2009 21:41

Detta var dagen då jag och några vänner planerat att åka till Kalmar och göra stan, men höll på att bli inställt för undertecknads del.


Visst, jag var klar i god tid och trots förkylning i kroppen var jag helt inställd på att ha en riktigt trevlig dag med vännerna. Grejen var bara att bussen körde ifrån mig. Var vid busshållplatsen i god tid och dubbelkollade att just den buss jag skulle åka med skulle stanna där. Åkt med den tidigare och då har den alltid gjort det i alla fall. Men icke denna gång. Där satt jag och väntade i godan ro och så bara kör den förbi, utan att stanna. Blev rätt pissed off, kan jag lova. Ringde upp en av mina väninnor som också skulle med, efter att först ha väntat i fem minuter extra, ifall jag nu sett fel - är ju som bekant gravt synskadad, men nej, så var icke fallet. Hon och de andra satt på bussen och var på väg ut ur stan. De hade sett mig sitta där och vänta och sagt åt chauffören, som dock lär ha yttrat något i stil med att han sket fullständigt i detta faktum + att jag istället för att ha suttit borde stått vid trottoarkanten. De föreslog i alla fall att jag väl kunde ta nästa buss, två timmar senare, så skulle de möta mig på stationen i Kalmar.


Sagt och gjort. Jag ringde till KLT och kollade när nästa buss skulle gå + att jag även nämnde att den första bussen inte stannat vid hållplatsen. De jag pratade med där blev upprörda över detta faktum och senare fick man höra att chauffören fått sig en känga av sina kollegor för att han inte stannat. Spelar alltså ingen roll om man står eller sitter ner. Han skyllde då på att han bara jobbade extra. Hur som helst, jag bestämde mig för att traska ner till stan och åka med från start, så att säga, för att verkligen vara säker på att komma med denna gång.


Anlände till Kalmar vid 12-snåret och blev mött vid bussen, som utlovat. Då hade vännerna redan hunnit avverka en del affären inne i stan, mest klädaffärer tydligen. Så på sätt och vis var det ju bara bra att jag missade den första bussen, eftersom jag näst intill avskyr att knata omkring i dylika butiker, såvida jag inte vet vad jag letar efter.


Vi åt lunch på en restaurang som jag tror hette ”Athena”. Dagens rätt blev det för min del. Lövbiff med skysås, klyftpotatis och sallad. Drack apelsinjuice till detta och så blev det en slurk kaffe på maten. Efter att ha kikat i ytterligare några affärer, bland annat en juvelbutik, där jag hittade ett mysigt turkosblått halsband, så åkte vi ut till IKEA, där vi strosade omkring några timmar. Jag köpte två diskborstar (en turkosblå till mig och en röd till mams), en äggklocka till mams, två fönsterlampor, båda i turkos kulör, men olika modeller, glödlampor till dessa och påsklämmor, även dessa till mams. Blev mycket turkosblått för min del, men råkar ju älska denna färg, så...


Avslutade vistelsen i Kalmar med att käka på McDonalds, som var det matställe som låg närmast stationen. Vid halv åttatiden styrde bussen hem till Västervik igen. Ännu en lyckad och mycket trevlig dag att lägga bakom sig!

Av Veronica - 21 juli 2009 21:39

Kändes riktigt skönt att vakna upp i sin egen säng igen, trots att den jag sovit i den närmsta veckan varit riktigt komfortabel. Mycket bredare än den jag har nu också + att jag hade någon slags ergonomisk nackkudde att tillgå vid behov, vilket var extra skönt. Något man helt klart borde införskaffa, så fort man bara får råd till det. Alternativt får jag väl prioritera bort något annat, när räkningar, mat och kattsand är betalda. Ja, ja, det löser sig.


I och med att jag ju drabbats av någon slags sommarförkylning så hade jag ju helst bara tagit det lugnt denna dag, men se det gick såklart inte. Ett syskonbarn dök upp och ville umgås, vilket i och för sig mest var riktigt trevligt. Men innan dess var jag och en väninna och storhandlade. Sedan hade jag tvättstugan på eftermiddagen, vilket ju också behövdes, då det inte fanns några tvättmöjligheter på Almåsa. Nog en av de ytterst få negativa sakerna med detta annars så eminenta ställe.


Kvällen blev dock rätt lugn i alla fall, även om jag fick kvista i väg till affären ytterligare en gång för att komplettera de inköp som gjorts tidigare på dagen. Är ju nästan alltid så att man sällan får med allt man tänkt handla, när det är storhandling på G, så...

Av Veronica - 20 juli 2009 21:38

Vaknade klockan sju och gick denna dag upp ganska omgående, istället för att som tidigare under veckan snooza några minuter extra. Packade ner det sista, gjorde morgontoalett och traskade sedan i väg för att förtära denna Almåsa-vistelses sista frukost. Lika gott som vanligt.


Efter frukost gick jag min vanliga runda nere vid sjön, bort mot badplatsen och runt. Fotograferade och filmade en hel del, som vanligt. Sedan satt jag en stund i biblioteket och läste och bara njöt av tystnaden som rådde där.


Till lunch serverades en, enligt mitt tycke, alltför löst tillagad omelett med svamp och räkor, potatis och sallad. Efterrätten föll mig mer i smaken - kladdkaka med hallongrädde. Smarrigt värre!


Sedan fördrev jag tiden fram till att taxin skulle anlända och köra oss in till Cityterminalen, med att fortsätta läsa i min bok + snattra lite med folk. Vid cirka halv fyra dök så taxin upp och drygt en timma senare även den buss som skulle föra mig hem till bland annat mina väntande katter. Klockan var strax före 21 när jag satte nyckeln i min lägenhetsdörr och äntligen fick gosa med Kim och Dina igen. En lyckad semestervecka i Stockholm var därmed tillända!

Av Veronica - 19 juli 2009 21:36

Näst sista dagen på Almåsa, i alla fall för denna gång. Kändes rätt skönt ändå. Talesättet ”borta bra, men hemma bäst”, sammanfattade nog en hel del mina känslor denna halvmulna söndag.


Saknade mina katter, min lägenhet och den vanliga vardagen, trots en annars jättebra och mysig vecka. Men sommarförkylningen, tillsammans med en del annat, som jag dock väljer att behålla för mig själv, gjorde att jag ändå kände en stark hemlängtan. Skiljde mig nog lite från mängden där - de flesta som skulle åka hem ville absolut inte göra det. Men vi fungerar ju alla olika.


Önskar dock få möjligheten att återvända till Almåsa, kanske redan nästa sommar. Hela vistelsen där har varit värd varenda liten krona, det kan jag försäkra. Är så otroligt tacksam över att ha fått möjlighet till denna vistelse. Den är något man helt klart kommer minnas med välbehag om några månader, när höst och vintermörkret sänker sig. Har ju även förevigat denna resa genom att dels fotografera en hel del och även filmat med videokameran.


Var ett tag prat om att eventuellt fira nyår på Almåsa, men tror jag lägger ner de planerna. Mörk årstid, långt att åka, kostar pengar + att jag inte är någon festprisse, så tror i ärlighetens namn inte att det skulle ge mig så värst mycket. En nyårsafton enligt min smak är ett stillsamt firande med anhöriga och/eller några goda vänner, med god mat och kanske en film. Föredrar nog att vistas på Almåsa sommartid, i alla fall om det rör sig om en längre period än t.ex en helg.


Har även bestämt mig för att vid nästa längre vistelse här försöka ordna så jag kan få färdtjänst i annan kommun eller om det till och med går att ordna med Riksfärdtjänst. Så slipper man vara alltför beroende av någon annan. Att själv ha möjligheten att bestämma hur länge man vill stanna, när man vill åka hem och så. Inte helt säker dock på hur man går tillväga, men går ju alltid att ta reda på det. Och så skulle man slippa allt gnäll hit och dit också. Nåja, nog om detta:


Som alla andra dagar började även söndagen med frukost och diverse morgonbestyr. Blev sedan den vanliga promenaden vid vattnet på egen hand, innan jag sedan åter försjönk i en bok fram till lunchen. Ungefär samma scenario efter lunch. Kul när det händer något, eller hur... Men söndagen var nog en av de latare dagarna för min del, undantaget mina små promenader då, såklart. Höll mig mest för mig själv hela tiden. Givetvis resulterade det i diverse små dispyter med folk som dels nog tyckte jag var rätt tråkig, dels fick för sig att jag undvek dem. Ligger kanske lite sanning i detta, men hade heller inget större behov av att umgås med någon just då. Vi gör ju våra val här i livet och jag anser att bara för att man befinner sig på ett ställe med mycket folk så måste man inte vara toksocial hela tiden. Inte heller ska man behöva förklara sig hit och tid, men då och då är detta bättre än att det uppstår missförstånd och annat jox.


Har även under denna vecka upptäckt sidor hos vissa av mina kompisar som jag inte sett tidigare och inte heller riktigt kan med. Var detta jag antydde tidigare, men inte orkar eller vill gå in närmre på. Är väl bara så att om man umgås för ofta så liksom tär man på varandra. Så till viss del höll jag mig undan för att slippa få ett smärre utbrott eller liknande. Ingen är dock felfri, allra minst jag själv, så enkelt är det!


Hur som helst, efter avslutad middag var det packning som gällde. Gick rätt smidigt och även ganska fort. Hade inte så överdrivet mycket packning med mig heller. Fanns de som näst intill bytte om inför varje måltid, men hörde inte till dem. Avslutade kvällen med en stund framför min bärbara DVD-spelare, men orkade inte se hela den film jag satt i, så tog en liten kvällspromenad istället, innan läggdags.

Av Veronica - 18 juli 2009 21:33

Lördagen började som alla andra dagar under veckan med uppgång vid halv

åtta, frukost och morgontoalett. Sedan tog jag en liten promenad nere vid

vattnet på tu man hand. Riktigt, riktigt skönt. Nog för att man är social av

sig, men ibland blir det lite för mycket av det goda, så att säga. Satt sedan

en stund i biblioteket innan lunch och läste. Sommarförkylningen började

dessutom göra sig alltmer påmind, så hela lördagen var rätt soft för

min del.

Efter avslutad lunch bestämde jag mig dock för att i alla fall vara lite social,

så hängde med två kompisar till deras rum, där vi satt och småsnackade,

lyssnade på musik och på ett webbradioprogram som de skapat tillsammans

med några vänner. Folk med alltför känsligt sinne bör nog avstå från detta

program, men själv är man rätt härdad. Hur som helst, var lagom aktivt och

socialt i alla fall. Vi gjorde sedan sällskap till matsalen och kvällens middag.


Efter avslutad måltid dök en kompis till mig upp på en snabbvisit och vi var

ett gäng som sedan fördrev resten av kvällen i simhallen. Innan dess hann vi

dock spela lite biljard. Plaskade sedan omkring lite i poolen, badade bastu

och småpratade. Jag var dock lite ”tråkig” och avslutade rätt tidigt. Kände

mig ju inte helt pigg heller, men tror att de andra nog fortsatte

nattsuddandet ytterligare en stund.

Av Veronica - 17 juli 2009 21:28

Frukost. Har otroligt lätt för att ställa om dygnsrytmen har jag märkt. Brukar

inte direkt ha för vana att gå upp tidigt hemma, men på Almåsa föll det sig

så naturligt att kliva ur bädden runt halv åtta, göra sig iordning och sedan

gå och äta frukost. Liksom inte läge att ligga kvar och grisa, om man säger

så.


Efter frukost och morgonbestyren gick jag, kompisen och en av

fritidsledarna en långpromenad på cirka 7 kilometer. Var väl tänkt att vi

skulle blivit flera, men förmodligen avskräckte sträckan de flesta att hänga

med, men gick bra ändå. Flera av gästerna hade dessutom ledarhundar,

vilket ju gjorde att de ändå fick sina dagliga promenader. Trots att solen

gassade allt varmare under promenadens gång så var det riktigt mysigt. Jag

bara gick där och njöt och av den lantliga atmosfären.


Vid hemkomsten från denna promenad blev den en stunds välbehövlig vila

innan lunch. Sedan satt jag och två nyanlända kompisar och snattrade i

biblioteket fram till middagen. Blev mycket skratt, sång och diverse

diskussioner, precis som sig bör!

Kort efter middagen var det korvgrillning på schemat. Fler än jag hoppade

över. Lite dumt kanske att lägga dylik aktivitet så tätt inpå en större

måltid, men några extra matglada letade sig i alla fall ut till terrassen för att

få sig en korv med bröd.


Undertecknad hoppade som sagt över korvgrillningen - är ändå inte förtjust

i denna rätt - utan jag hyrde återigen tortyrst… Hm, massagestolen, menar

jag såklart, för att ge den en ny chans. Var dock ingen större skillnad mot

gången innan, så blev inga fler turer i denna maskin under resten av

vistelsen. Men har provat på nu i alla fall. Inte omöjligt att det blir fler

gånger, men kanske väljer ett något snällare program då, om det nu finns.


Var sedan tänkt att jag och några kompisar skulle ses i simhallen och

fördriva några timmar där, men de valde istället att ”bosätta” sig i baren,

vilket inte lockade mig, så jag gick själv till simhallen och där blev det cirka

160 meters simning och sedan bastu och något tidigare sänggång än jag

kanske räknat med från början. Men det kändes ändå helt okej.

 
Av Veronica - 16 juli 2009 21:19

Frukost och morgontoalett, som vanligt. Sedan bestämde jag mig för att

hyra massagestolen som finns i ett litet rum i anslutning till simhallen. 40

kronor för 20 minuters knådning. Eller tortyr, om ni frågar mig. Massage är

för mig något skönt, avslappnande och välgörande för kropp och själ. Denna

maskin var verkligen effektiv, men kan inte med bästa vilja i världen påstå

att jag direkt njöt. Ovana, kan tänkas, men i alla fall... Hur som helst, jag

överlevde ju och det är ändå huvudsaken. Och några direkta men fick jag inte heller, förutom att jag väl var lite småöm här och där.

Lugnade ner mina ömma muskler med att fördriva tiden fram till lunch i

biblioteket med en av mina medhavda böcker. Läser annars numera mest

böcker på CD, men kan även läsa ”vanliga” böcker, bara texten är tillräckligt

stor och tydlig.

Efter lunch åkte jag och kompisen i väg till Haninge Centrum, där hon hade

en del inköp att göra och vi hann tillbaka till Almåsa i god tid innan

middagen.


När denna måltid avnjutits stundade allsång på terrassen med två inbjudna

musiker, men jag och kompisen spelade några biljardmatcher istället.

Samtliga aktiviteter under veckan var ju frivilliga, så vi valde helt enkelt att

bara delta, när något kändes lagom lockande. Och nog för att man älskar

musik och så, men just denna kväll kände vi för att aktivera oss på annat

vis.


En stund senare var vi ett gäng som samlades i biblioteket och snackade,

spelade spel och någon knäppte lite på en gitarr. Mysigt, en riktig

lägerkänsla, helt klart.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4
5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24
25
26
27 28 29 30
31
<<< Juli 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Flingunges gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards